Get Adobe Flash player

ТЕАТРАЛНО-МУЗИКАЛЕН ЦЕНТЪР - КЪРДЖАЛИ - НОВИНИ

Гълъб Бочуков остава директор на театъра в Кърджали

alt

alt

  

 

 

 

 

   Със заповед от 19.07.2021 г. на служебния министър на културата проф. Велислав Минеков, Гълъб Бочуков е назначен за директор на Театрално-музикален център – Кърджали, след като спечели конкурса, обявен от министерството. Той ръководи културната институция от 2016 г. отново след спечелен конкурс. Освен главен художествен ръководител на театъра, Бочуков е също актьор и режисьор. По време на предишния му мандат като директор, кърджалийският театър стана първият от България член на Европейската театрална конвенция (ЕТС) – най-голямата мрежа от обществени театри в Европа.

 

Кърджалийският театър прави дигитална постановка на "Деца на света" от Стефан Цанев

  Трупата на Театрално-музикален център – Кърджали започна репетициите за нов спектакъл по пиесата "Деца на света" на Стефан Цанев, като авторът предостави най-новата редакция на творбата си.

alt

Проектът е част от инициативата "Digital theatre" на Европейската театрална конвенция (ETC), чийто член кърджалийският театър е от две години. Освен своята "жива версия" с публика, спектакълът ще има и обогатен дигитален вариант със субтитри за разпространение сред международните партньори от ЕТС.
През август големият български творец Стефан Цанев ще празнува 85-та си годишнина. Темата, която разглежда пиесата му "Деца на света" (2011), е изключително актуална. В центъра на драматургията е историята на възрастна двойка, пенсионирани преждевременно интелектуалци, които, за да помагат финансово на децата си в чужбина, решават да отворят крайпътно заведение – насред нищото. Оказва се, че клиенти не идват, децата, успешно интегрирали се в други държави, също не се прибират, а годините препускат бясно.
Социалната трагикомедия изследва темата за заплашените от изчезване малки култури и разпада на традиционното семейство в контекста на съвременния глобализъм.
Режисьор на спектакъла е младият Денислав Янев, за когото това ще е първа постановка на сцената на Театрално-музикален център - Кърджали.
В ролите влизат актрисите Анна Петрова и Адриана Кънчева, както и гост-актьорът Любомир Фърков.
Любопитно е, че на тазгодишното издание на "Златен кукерикон", националните театрални награди за хумор и сатира, връчвани от Сатиричния театър, Анна Петрова и Любомир Фърков бяха с номинации за "Най-добра актриса" и за "Най-добър актьор", а Денислав Янев – за "Най-добра постановка".
Към този екип се присъединява сценографът Николай Нинов, а музиката е дело на Николай Владимиров.
Очаква се премиерата да е във втората половина на месец септември на голямата сцена на Театрално-музикален център – Кърджали.

Режисьорът Надя Асенова: Театър се гледа първо с очите

alt

Госпожо Асенова, работите с кърджалийския театър едно класическо произведение на Петко Тодоров – „Зидари“, разкажете за работата си с колегите от Кърджали.

Много съм благодарна на кърджалийския театър, в лицето на директора Гълъб Бочуков, който ме покани да поставя този текст. „Зидари“ отлежава в моето режисьорско чекмедже много време. Преди около 5 години имах шанса да го поставя, но пак се разминах. Аз много обичам Петко Тодоров, защото в него има някакъв фантазен, приказен момент, нещо като супер популярния стил „фентъзи“, който в последните десетилетия абсолютно завладя и киното. Това Петко Тодоров го е имал винаги в произведенията си. Независимо дали пише идилиите си или прави пиеси, това са едни приказки за възрастни, а и за деца. Под този наивитет, който носи приказката, стоят едни много дълбоки проблеми, които той умее да вади с прост щрих. Това, да поставя този текст,  е голямо предизвикателство за мен. Смятам, че имаме шанс да го направим атрактивен и любопитен и за младата публика. В това отношение, българският театър е длъжник в последните години, защото се правят много чужди заглавия, много съвременен театър, а класиката започна да остава. Малко директори, малко театри си позволяват това предизвикателство. От една страна съм много щастлива, че мога да го работя. От друга – осъзнавам огромната отговорност, която имаме – да представим това слово, този текст на Петко Тодоров по подобаващ и съвременен начин, за да е атрактивен за днешната публика и към днешния ден.

Прекрасна е атмосферата в театъра. Аз не съм очаквала, че колегите толкова много ще ми се доверят, ще ми съдействат. Те са много сърцати, много отдадени. Факт е, че ние сме съмишленици в това, което правим. По този начин има шанс продуктът, който правим, да бъде още по-богат и още по-плътен.

Другото ми голямо удоволствие е постановъчният екип. Със сценографа Тодор Райков сме в творческо партньорство от 2002 г. Той винаги е провокация за мен. Нещата, които измисля, за да ги обиграя и да ги надскоча, да успея да взема максимума от тях, това е пак ще кажа – предизвикателство, в най-хубавия смисъл. То провокира творческата ми природа и по този начин се раждат неща по-неочаквани от това, с което сме тръгнали в началото в главите си. Към този екип се добавя Ангел Чавдаров, който е композитор на спектакъла. С него работихме, разработвайки българска фолклорна тема, като се опитваме да я представим и нея по атрактивен начин. Другият човек, който много помогна, създавайки музикална среда, е актьор от театъра, изпълняващ една от главните роли – Атанас Атанасов, с много добър усет за това, какво търсим. И още един член на екипа – Камен Иванов, преподавател в НАТФИЗ по сценични бойни техники и съвременни боеве и в същото време актьор. Той се включи с този актьорски усет, като постановчик на пластиката и на бойните сцени, така че ние имаме екшън в театралното представление.

На финалната права сме. Това са най-лютите репетиции, но пък и най-пълноценните и ползотворните.

Актьорите, които участват са прекрасни, всички до един. Искам да отбележа дебютантката Маринела Георгиева, която идва съвсем прясно завършила от НАТФИЗ и се включва с една голяма роля – доста сериозна и трудна, но тя е почти готова с образа. Това много ни радва. Аз предполагам, че тя ще остане в театъра, защото се чувства много добре сред колегите.

Продукцията ни е мащабна. Работим с 19 актьори. Другите главни роли са дадени на Атанас Атанасов и на Якуб Якуб. Разбира се, присъстват и доайените. Петър Мастагарков влиза в една сложна роля. Няма да издавам повече от това, но се справя чудесно. Ани Петрова също е част от екипа с един образ, който е леко добавен от моя страна, т.е. имам вмешателство в текста, но тя изиграва много важна роля за посланието, което се опитваме да отправим, въпросите, които искаме да повдигнем и да провокираме мисленето на нашата публика. Другият, когото искам да откроя, е Борислав Христов. Той би трябвало да поеме ролята на основен антагонист, макар че той защитава този образ и е много трудно да наречем нещата черно-бели. Сценографията на Тодор е много провокативна, защото тя е неочаквана във всичките си аспекти и се надяваме това да бъде любопитно за публиката.

Аз, лично, искрено се надявам това представление да се хареса. Извън двете премиерни дати, които са на 24 юни и на 8 юли, да заживее свой живот и да има максимално голям досег до публика, защото си заслужава. Това е нашата мисия като творци, да правим неща, които, излизайки, публиката да ги помни, да продължава да мисли върху тях.

Нашата публика е гледала Ваши спектакли. Какво неочаквано да очаква в този спектакъл?

Мисля, че всяко едно представление е неочаквано – не само моите, но и на колегите, режисьори. Ако са очаквани, няма да са толкова любопитни. Различното от другите ми неща – в случая сме запазили диалекта. Не осъвременявахме. Оставихме езика на Петко Тодоров, който е типичен за Елена и региона на еленския балкан с една чисто образователна мисия, въпреки че беше много трудно, включително и за мен, да изследваме всяка дума – откъде идва, какво означава, за да вложим правилното съдържание и да бъде правилно изиграно. В този смисъл, това мисля, че ще бъде изненада за публиката. Другото, според мен, са сценографските решения. Те са най-атрактивното нещо, защото театър се гледа с очите, всичко друго е после.

И още веднъж да кажем датите на премиерата.

Първа премиера на 24 юни, 8 юли – втора премиера, а на есен продължаваме. Заповядайте всички. Мисля, че който влезе в салона, няма да съжалява. Надя Асенова, режисьор на премиерното заглавие в афиша на Театрално-музикален център Кърджали

"Зидари" на Петко Тодоров – на кърджалийска сцена

   Театрално-музикален център – Кърджали представя най-новото си заглавие "Зидари" на Петко Тодоров на 24 юни и 8 юли, т.г. от 19 часа на голямата си сцена.

alt

  Петко Ю. Тодоров е роден през 1879 г. в китното балканско градче Елена. Израства в заможно чорбаджийско семейство. Родословното дърво го свързва с възрожденеца Стоян Михайловски, а по-назад във времето – с Иларион Макариополски.
Заминава да учи първоначално във Франция, по-късно следва право в Берн, Швейцария, а след това – литература в Берлин и Лайпциг.
Докато се образова в Европа се увлича по немския индивидуализъм. При завръщането си в родината, Петко Ю. Тодоров, заедно с Пенчо Славейков, Пейо Яворов и д-р Кръстьо Кръстев, става съосновател на литературния кръг "Мисъл".
Умира в Швейцария, едва 37-годишен, след четиригодишна битка с туберкулозата.
Известен е като автор на идилии и драми, между които "Змейова сватба", "Страхил страшен хайдутин", "Първите", "Невеста Боряна".
  "Зидари" е една от най-поетичните и трагични драми на българския театър. В нея авторът е вградил романтиката, любовта и тъгата. Творбата е сред ярките образци на художествения синтез между поезията и прозата, чийто майстор Петко Тодоров безспорно е.
  "За мен е голямо предизвикателство да поставя този текст. Смятам, че имаме шанс да го направим любопитен и атрактивен и за по-младото поколение, чийто длъжник сме. В последно време малко театри и малко директори си позволяват да поставят български класически заглавия", коментира Надя Асенова, режисьор на спектакъла. Сценографията и костюмите са дело на Тодор Райков, а музикалната среда е на Ангел Чавдаров, пластика и сценичен бой – Камен Иванов, преподавател в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов".
  Главната роля изпълнява Маринела Георгиева. Тя е абсолвентка от НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" и е новото попълнение в актьорския състав на кърджалийския театър. В спектакъла участват и трите съставa на ТМЦ – Кърджали.
  Актьорският състав е:
Петър Мастагарков, Ани Петрова, Динко Ковачев, Якуб Якуб, Атанас Атанасов, Маринела Георгиева, Борислав Христов, Рахим Ферад, Орхан Тахир, Божидар Георгиев, Мустафа Исмаил, Айхан Шакир, Русалина Майналовска, Мергюл Юриева.
  В балета участват Гинка Кирчева, Севил Хашим Нурсен Аптурахман, Веселина Арабаджиева, Мирем Шакир.